Leta i den här bloggen

måndag 4 juli 2011

Trädgårds planering

Trädgårds planering BIG TIME

Det drar ihop sig till att fixa tomten.
Igår satt jag nästan hela dagen och försöker få ihop helheten i trädgården... val av träd och hur stor ska ön av natursingel vara? (vet jag ff inte)
Jag måste ha koll på vart alla träd och buskar ska stå för där ska det ju grävas hål så vi får ner massa bra matjord så dom ska trivas och växa så det knakar ;-) Jag vill ju egentligen ha dit färdiga träd och inte bara pinnar med några fjuttiga pjena grenar, som dom ser ut i verkligheten i några år *suck*

Syrran som läser till trädgårdsmästare, kom förbi och vi disskuterade trädval

Prydnadsrönnen DoDong, är självskriven hos mig med sina vacka blad som är lite tropiska till utseéndet + att dom sedan blir knallröda och får glansiga röda bär till hösten. Höjd 8-10 meter (fast här i norr vet jag inte hur hög den kan bli)

Manchurisk valnöt Ett plamliknande träd i sina blad och skira växtsätt. Kraftigt växande som blir 7 meter högt och kommer att planteras vid altanen så den får agera parasoll. Gropen ska grävas, så det bara är att plantera då vi hittat rätt exemplar!

Äppelträdet Rescue
Även kallat barnäpple pga av att dom är ca 4 cm stora och ryms i en barnhand. Knallröda och goda i smaken, man kan göra mos och saft av dom

Kanske 2 till äppelträd mot vägen.. jag vill plantera bort omgivningens hus så gott det går ;-) Inte för att jag inte gillar mina grannar, tvärt om! Men i en drömvärd har man ju gröna vidder åt alla håll :-) Men mina grannar skulle jag inte byta ut mot en fin utsikt *hihi*

Miss Kim är ff aktuell till innergården, pga att den har en röd höstfärg.. vill hitta ett mindre träd som är snyggt året runt! Gillad de vediga stammarna som syrener och äppelträd får med tiden.

Buskar; Fläder, kornell, björkspirea.. mfl Några vitbrokiga och några plommonfärgade.

Jag såg en fantastik buske igår då jag var på promenad. Den hade syrenformade släta blad och var plommonfärgad mot bladnerven och ytterst i kanterna med limegröna blad. Någon som känner igen den beskrivningen?


Jag gillar verkligen naturstenar!!
Större stenar ska oxå in i trädgården till "ön".. hur många och hur stora, det lär jag se eftersom.
Jag tänker mig att ungarna ska klättra på dom och dom värmer och står som vindskydd om man planterar vid dom.

Som ni hör..jag har endel att fundera på

Idag ska jag och ungarna iväg och kolla träd och buskar! Bäst att plocka ur bagageutrymmet :-)
Ha en skön dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar