Leta i den här bloggen

torsdag 14 juli 2011

Buxbom i kruka

Jag gillar buxbom och funderar nu på att köpa några klot att planterna ner i mina terracotta krukor som snart ska tömmas på våra 2 rhododendron buskar som snart ska få komma ner i sin rabatt. Ska bara köpa mull att blanda ner i jorden.
Fick höra av syrran att vi har en ganska bra jord för dom och behöver inte köpa specialjorden som erbjuds.

Det är säkert en konst att klippa buxbom-bollarna så perfekta, men jag är villig att ge dom en chans!

Dom här kloten är säkert många år gamla, skulle jag tro? Täta och fyller ut krukorna perfekt.

Bild, Blomsterlandet.se

Vi bor i zon V, det är lite väl kallt för dessa.
Dom kan övervintra om man bäddar in krukan i liggunderlag och ställer in i ett förråd.
Så gjorde min mamma då hon fick en klematis (zon X, medelhavs zon) att överleva hos mig, fast den stod utomhus.

Här i en favorit miljö
Bild, Sia home fashion


Min närmsta granne hade en buxbom i en kruka över vintern och tom den klarade sig.

Jag skulle gärna ha någonting som matchar i den 3´dje terracotta krukan.. Kanske har du nått förslag åt mig?

Tänk att det snart är helg igen, vart tar tiden vägen denna årstid? I helgen ska vi uppvakta mamma som fyllt år. Kanske hinner vi med att uppvakta Johans lillasyster som fyller år på söndag. + att min kära barndomsvän och hennes trio kommer till Umeå just den veckan vi åker bort!! (fast vi är ju inte borta hel veckan, så vi hinner ses iallafall) *puh*
Ibland händer då allt på samma gång och man önskar att klonings forskningen gick snabbare fram ;-) (närå)
Helgen i övrigt kommer att bestå av att städa och packa för snart ska vi på våran lilla semestertripp söderut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar