Leta i den här bloggen

söndag 17 april 2011

Trädgårdstoppen

Såg Trädgårdstoppen på kanal 8 i kväll och blev som vanligt tok inspirerad!

Denna gången besökte dom en Feng shui trädgård med många cirklar här och var, i gräsmattor och runt träd och tom en altan var rund och gångar som ledde runt i trädgården mellan uppbyggda rabatter. Dom hade även ett så sött orangeri med en kristallkrona och tankarna spann iväg på mig :-)

Vi ska ju bygga ett uterum förr eller senare och då får jag se till att det går att användas som ett orangeri så man kanske kan ha ett olivträd och pellisar mm som får övervintra där.

Dom hade även ett blåregn och det är ju nått jag gärna skulle vilja få in i trädgården på nån snygg spalje kanske?

Här mot en husvägg och det kan jag glömma så det har jag redan lagt ner!!
Men visst är bilden fiiiiin?


Se så snyggt det är även om det inte blommar. Vet inte hur många år det tar att få en sådan kraftig stam, men det kan det ju vara värt att vänta på!

Bild från Sköna hem

Fick även tips om blåregnet, det SKA tuktas ordentligt på våren för att blomma rikligt hela sommaren OCH den trivs i våran karga zon 6...
Men fluktar ju ofta på trädgårdar söderut och där har dom ju helt andra förutsättningar.
MEN jag läste någonstanns att här i Norrland är de perenner som trivs här mycket större än söderut ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar