Leta i den här bloggen

fredag 22 april 2011

Inspirerande uteplatser

Jag har massor av härliga favorit bilder från olika slags terasser och uteplatser och altaner som jag får inspiration ifrån. Här visar jag några...

Nu då vi snart ska bestämma hur våran tomt på 1200 kvm ska utformas. Vårat hus står i bakkant på tomten med skogen som backdrop, baksidan är mindre och har morgonsol, men för det mesta ligger den i skugga om dagarna. Den kommer att användas till att hänga tvätt och så ska vi ha grillplats med ett litet kryp in där man kan fånga kvällssolens sista strålar.
Framsidan är motsatsen, Där har vi grannar åt alla håll den dränks av SOL i överflöd så här ska skapas skugga och insynskydd.
Har märkt att då jag fastnar för bilder på uteplatser, så är det just skuggan jag tycker ser så härlig ut :-)

Härlig pergola på en del av altanen...

För mera skugga kan man hänga tyg på inplastade vajrar på undersidan eller "spika" fast bambumattor ovanpå!


Härlig takterass i jordfärger.

Ett minimalistiskt sovrum ute i det fria


Vilka vacka solsängar.. och med en tät häck som säng gavel och en ljuslykta på var sin sida.

Med ett segel som tak.

Ser enkelt och frächt ut..men undrar just hur enkelt det är att fästa upp det snyggt... måste ju ha några "pinnar" som är stadiga och orkar hålla i seglet då det blåser!
Detta är från Jysk

Putsad fasad och en liten mur...

Träd i kruka och MUMS vilken liten oas!

Sparat det bästa till sist!

Kan knappast bli vackrare tycker jag *suck*
Enhetliga planteringar i krukorna (även om jag själv har svårt att välja EN ;-) )
Jag undrar om det inte blir kol svarta eller antracitgråa utemöbler och krukor hos oss oxå?

Sia home fashion

Idag skiner solen och jag känner att det blir endel uteaktiviteter och förhoppningsvis hittar jag på nån smart lösning på trädgården. Lillan är så gott som frisk, inget kliande och glatt humör och så har ju pappan i huset kommit hem efter 1 vecka i Stockholm (3 veckor på raken då han kommit hem på helgerna), även om han ff ligger och sover...men barnen är där och stör, så han kanske snart vaknar :-)

Ha en skön långfredag
Kram Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar