Leta i den här bloggen

fredag 5 augusti 2011

Jag är här...och semestrar

Nu var det fasligt längesedan jag bloggade..

Detta inlägg är från våran bilsemester söderut, vi kom hem för ca 2 veckor sedan.
Vi åkte på en härlig 4 dagars semester till Stockholm samt Kolmården med hotell frullar och mys med familjen. DVD i bilen is the shit ;-)
Dom satt som ljus på våran road trip! Vi som tänkte att lillan skulle avsky just bilåkandet.. och många mil blev det.

På hotellet väntade min syster med familj, vi gjorde Stockholm ihop under de 2 dagar vi var där.

Installering på hotellet... tofflor CHEK!

Vi tog Djurgårdsfärjan till Skansen, där vi tillbringade hela dagen.

Tilda och pappa, syrrans karl

Sköna lirare som satt och solade

Här var Joel modig och klappade ormen och Enya hade som avsikt att klappa fågelspindeln!!

Både syrran och Enya vågade klappa ormen.

Jag kan flyga...

Jihooo

Lillan helt lyrisk med tågbiljetten i handen, en guidad tur på Skansen

Vi åkte endel karuseller och åt god mat och självklart såg vi en massa djur.

Tog färjan därifrån då de första dropparna landade på oss... Den enda regnskuren vi fick på våran semester. Innan vi åkte lovades det regn och dåligt väder hela vägen ner och upp!

Dagen efter vart det vandrig på Slottet, tog kort på ett rum.. tyckte det såg ut som en äkta Designers guild miljö, det är alltså i slott hon får inreda med sina vackra mönster o färger! Tänk vad hon skulle kunna göra under här inne!!

MEN, det var här vi tappade bort våran prins!!
I samma veva som jag tar dessa kort så blir Enya kissnödig och dom börjar gå väldigt snabbt genom slottet och vi hakar på..
Då vi väl hinner ikapp dom så upptäcker vi att Joel inte är med dom. Ni kan ju ana paniken vi kände... Johan släppte allt och sprang tillbaka hela långa vägen. Då det gått ca 5 minuter ringer jag honom och han har fortfarande inte hittat honom... Jag går då fram till en vakt och får ge signalement samt att han gör ett allmänt utrop efter våran Joel. I samma veva ringer Johan på min telefon och berättar att han hittat honom!!
Oj vilken dramatik och oj vad man hinner tänka mycket på några minuter!
Efter detta skrev vi telefonnumrena på barnens armar och släppte honom inte många metrar på egen hand.

Efter detta så gick vi till en suchi restaurang och åt en familje brygga. Mycket som var gott... men inte allt

Sedan fick jag lite egentid på Drottninggatan... de andra åkte tillbaka till hotellet medans jag fick shoppa lite.. Ingen inredning alls, trots att jag var på House doctor (och höll i en underbart söt liten plåtfågel... Jag undrar hur jag tänkte där då inte den fick flytta hem till oss?)och andra fab butiker i PUB gallerian.

De resterande 2 dagarna var vi på Kolmården och fröjdade oss (med resten av Sveriges befolkning) Det var All time high, första dagen vi var där och köade EN TIMMA OCH 40 MINUTER för att åka deras nyaste attraktion Linbanan genom vilmarken. Men jag måste säga att åka där bland trädtopparna må vara hisnande och läckert, men att åka bil nere bland dessa magnifika djur är ju mycket häftigare. Det gjorde jag då jag var väldigt liten, men det är nått jag kommer ihåg... Denna halvtimmas linbane upplevelse är lätt bortglömd.

Det bästa på Kolmården var Delfinshowen och Björnarna som var aktiva och badade och bjurnungarna som kivades lite klumpigt, de flesta djuren låg och slappade dessa varma dagar. Självklart var lilla djurparken en succe´.. Där fick dom klappa massor djur

Hos Bamses farmor åt vi dundergoda köttbullar till lunch

Det är Joel jag försökt fota i rutchkanan i ett av de många fina husen

Då vi skulle till Vildmarkshotellet hade bussarna slutat gå...

Middags buffe´som var fantastiskt god och då barnen ätit färdigt fick dom kritor att rita på duken med + en glass!!

Dag 2, betydligt mindre folk på Kolmården WE LIKE!

Dagen innan kom inte alla in som köade till delfinshowen..
Det är första gången jag ser delfiner på riktigt och dom är verkligen fachinerande varelser, så förståndiga och så otroligt duktiga på att kommunisera och göra "konster"

Trollmor, som man tryckte igång på en knapp och då sjöng en karl med knagglig röst "när trollmor har lagt sina 11 små trollbarn" Gissa om lillan tryckte sig långt ner i vagnen..